cluc24

luni, 19 decembrie 2016

Atenţie şi grijă


Ninge din ce în ce mai tare. Ceaţa pare să se aşterne peste drum, micşorând vizibilitatea. Şoferii sunt atenţi la trafic chiar dacă neglijează anumite semnale ce limitează viteza pentru deplasare. Se apropie Crăciunul şi toţi vor să ajungă din timp, la destinaţie. În urmă cu câteva ore fusese o vreme de toamnă târzie, mult prea călduroasă totuşi, pentru luna decembrie. Unii au fost luaţi pe nepregătite de vitregiile naturii.
Întunericul îşi face şi el apariţia, îngreunând şi mai mult călătoria celor care se deplasau spre munte. Viscolul îşi face simţită prezenţa făcând drumul şi mai anevoios.
Şoferii devin din ce în ce mai agitaţi şi stresaţi. Energia negativă se lasă încet peste toţi cei aflaţi în trafic. Aruncând o privire de ansamblu asupra coloanei de maşini care s-a format, a nervozităţii şoferilor şi a zgomotului provocat de frâne nervoase, ţipete şi claxoane, totul părea a fi un drum spre infern, nu unul spre odihnă, linişte şi regăsire a sufletului.
Drumul este luminat puternic de farurile automobilelor care se aflau în mişcare, repaus, mişcare. La un moment dat, coloane începe să se deplaseze cu o viteză mărită. Unii şoferi îi depăsesc fără jenă pe cei din faţa lor. Drumul devine mai libr şi viteza creşte. Totul durează puţin, pentru că are loc o trecere cu o singură bandă, semaforizată ca urmare a faptului că drumul era în lucru. Maşinile sunt frânate. Prima maşină opreşte brusc. Următorul şofer vede luminile de frână şi sesizează etapa următoare din timp, ca şi următorii. O maşină frânează la milimetru de cel din faţa lui dar simte că este lovit puternic din spate, intrând efectiv în automobilul din faţă. Diferenţa dintre cei doi şoferi nu consta în profesionalismul lor, ci în anvelopele utilizate. Accidentul a fost provocat de maşina care nu era echipată cu anvelope de iarnă! Deci pe lângă atenţie mai este nevoie şi de grijă!
Nu contează timpul de pregătire, abilitatea şoferilor sau distanţa parcursă atunci când aceste mici neglijenţa pot afecta vieţile celor din jur.
Dacă anvelopele de iarnă sunt folosite şi vara, acestea se uzează datorită topirii la temperaturi mari a „zimţilor” de protecţie. Aceste anvelope deţin mai multe zone cu benzi mici pe profilul căilor de rulare, crescând astfel tracţiunea pe zăpadă. În aest caz, apa iese mai uşor de sub anvelope. Anvelopele de iarnă conţin în acest scop un procent mai mare de cauciuc natural iar dixidul de siliciu înlătură pericolul întăririi cauciucului sintetic.
Soarta fiecărui călător pe drumurile publice stă în mâna celui ce menevrează volanul. 
Pentru a ne proteja viaţa, compania Nokian Tyres a inventat aceste cauciucuri de iarnă, în Finlanda îngheţată, a anului de graţie 1934.

Un comentariu:

  1. Anvelopele de iarna sunt mai mult decat necesare atunci cand circulam cu masina pe drumuri acoperite de gheata si zapada.

    RăspundețiȘtergere