Ninge din ce în ce mai tare. Ceaţa pare să se aşterne peste drum,
micşorând vizibilitatea. Şoferii sunt atenţi la trafic chiar dacă neglijează
anumite semnale ce limitează viteza pentru deplasare. Se apropie Crăciunul şi toţi vor să ajungă din
timp, la destinaţie. În urmă cu câteva ore fusese o vreme de toamnă târzie,
mult prea călduroasă totuşi, pentru luna decembrie. Unii au fost luaţi pe
nepregătite de vitregiile naturii.
Întunericul îşi face şi el
apariţia, îngreunând şi mai mult călătoria celor care se deplasau spre munte. Viscolul
îşi face simţită prezenţa făcând drumul şi mai anevoios.
Şoferii devin din ce în ce mai
agitaţi şi stresaţi. Energia negativă se lasă încet peste toţi cei aflaţi în
trafic. Aruncând o privire de ansamblu asupra coloanei de maşini care s-a
format, a nervozităţii şoferilor şi a zgomotului provocat de frâne nervoase,
ţipete şi claxoane, totul părea a fi un drum spre infern, nu unul spre odihnă,
linişte şi regăsire a sufletului.
Drumul este luminat puternic
de farurile automobilelor care se aflau în mişcare, repaus, mişcare. La un
moment dat, coloane începe să se deplaseze cu o viteză mărită. Unii şoferi îi
depăsesc fără jenă pe cei din faţa lor. Drumul devine mai libr şi viteza
creşte. Totul durează puţin, pentru că are loc o trecere cu o singură bandă,
semaforizată ca urmare a faptului că drumul era în lucru. Maşinile sunt
frânate. Prima maşină opreşte brusc. Următorul şofer vede luminile de frână şi
sesizează etapa următoare din timp, ca şi următorii. O maşină frânează la
milimetru de cel din faţa lui dar simte că este lovit puternic din spate,
intrând efectiv în automobilul din faţă. Diferenţa dintre cei doi şoferi nu consta
în profesionalismul lor, ci în anvelopele utilizate. Accidentul a fost provocat
de maşina care nu era echipată cu anvelope de iarnă! Deci pe lângă atenţie mai
este nevoie şi de grijă!
Nu contează timpul de
pregătire, abilitatea şoferilor sau distanţa parcursă atunci când aceste mici
neglijenţa pot afecta vieţile celor din jur.
Dacă anvelopele de iarnă sunt
folosite şi vara, acestea se uzează datorită topirii la temperaturi mari a
„zimţilor” de protecţie. Aceste anvelope deţin mai multe zone cu benzi mici pe
profilul căilor de rulare, crescând astfel tracţiunea pe zăpadă. În aest caz,
apa iese mai uşor de sub anvelope. Anvelopele de iarnă conţin în acest scop un procent
mai mare de cauciuc natural iar dixidul de siliciu înlătură pericolul întăririi
cauciucului sintetic.
Soarta fiecărui călător pe
drumurile publice stă în mâna celui ce menevrează volanul.
Pentru a ne proteja
viaţa, compania Nokian Tyres a inventat aceste cauciucuri de iarnă, în Finlanda
îngheţată, a anului de graţie 1934.
Anvelopele de iarna sunt mai mult decat necesare atunci cand circulam cu masina pe drumuri acoperite de gheata si zapada.
RăspundețiȘtergere