cluc24

duminică, 14 iunie 2020

Nu este o bomboană... doar o carie


Gogonel intră cu o falcă-n cer și una în pământ, în apartamentul vecinei Gogoșar. Se așează în fotoliu. Gogoșar se uită la el și-l întreabă:
-          Iar mănânci bomboane?
-          Nu sunt bomboane! Mi s-a umflat măseaua!
-          Du-te la dentist.
-          Nu mă duc, că cine știe ce-mi face!
-          Cum vrei - zice Gogoșar care merge în bucătărie.
Între timp apare vecina Maimuțel care zburdă de fericire:
-          Îmi cumpăr o rochie...Îmi cumpăr....
-          ....
-          Ce-ai Gogonel? Iar ai trcut pe bomboane?
-          Nu am bomboane! - spune exasperat Gogonel. S-a umflat măseaua.
-          Mergi la un cabinet de stomatologie.
-          Nu mă duc că-mi trece. Au... un pic doare și trece.
-          Decât să suferi acum, să-ți treacă apoi și să te apuce din nou... știi că fratele meu Pătrățel a pățit la fel de Revelion!
-          Da, dar mai este până la Revelion.
-          Mda....
Se aude ușa de la intrare. Apare Pătrățel. Își ia o bere și se uită la GogoneL.
-          Ai trecut de la bere la bomboane?
-          Nuuuu! Ați aiurit cu toții! Mă doare măseaua!
-          Da... Se vede că ești cu o falcă-n cer și una în pământ - spune Pătrățel privind la vecinul său. La propiru zic...
-          Știi că Pătrățel a scăpat de problemă - spune Maimuțel. Așa-i frățioare?
-          Da. Mi-a fost teama dar nu am pățit nimic grav. Vindecat.
-          Mă doare puțin... mai mult la rece - spune Gogonel.
-          Ce bine... O să pun toată berea la rece, ca să-mi rămână doar mie - spune Pătrățel.
-          Auzi... Doar așa... știi un medic dentist? - Întreabă Gogonel
-          Da. La clinica Cris Smile, unde am fost și eu.
-          O fi coadă...
-          Nu. Te programezi și nu stai să astepți. Dacă este o urgență, te ia mai repede.
-          Mă mai gândesc - oftează Gogonel.
-          Cine vrea înghețată? - întreabă Gogoșar apărând din bucătărie.
Toți se bucură, mai puțin Gogonel care oftează și iese din cameră.

După două ore de chin, Gogonel apelează la telefon clinica dentară recomandată de Pătrățel și se programează de urgență.  
În timp ce se spală pe dinți, simte o durere acută, ca un cuțit de chirurg înfipt în dinții săi. Pleacă grăbit pentru a nu se răzgândi căci s-ar putea ca durerea să dispară, dar numai pe un  termen scurt.
Ajuns la destinație, Gogonel privește firma luminoasă care-i indică locația dorită și se prezintă la recepție unde se ține cu palma de obraz și bolborosește câteva silabe. Recepționara zâmbește și-l echipează pe Gogonel pentru activitatea ce urmează. Gogonel se privește în oglindă și obsearvă că i se vede doar fața. După câteva secunde este  îndrumat cu informații și preluat de o asistentă. 



Gogonel intră în cabinetul medical și este poftit să ia loc pe scaun și durerea dispare ca prin farmec.
-          Mi-a trecut... Cred că sunt bine... Plec... poate vin și mâine, stau pe scaun și-mi trece...Dacă este bine așa, îmi fac abonament aici!
-          Ce glumeț sunteți - spune o femeie a cărui față nu o vede, fiind acoperită de mască și ochelari.
-          Sunt la dentist, nu?
-          Da. Eu sunt doctorul stomatolog. Doctorul dentist - spune femeia.
-          Da...da... mă gândeam că nu sunt la o bancă unde să vină mascații....
-          Așa pacienți glumeți n-am avut de mult timp. Este bine să priviți viața în mod pozitiv.
-          Da... Nu știu care dinte mă doare că... acum nu mă doare.
-          Deschide..... - atât spune doctorița că Gogonel își deschide gura larg.
După ce doctorița privește zona de impact, se întoarce spre dulapul cu medicamente, iar Gogonel vrea să se ridice dar simte o înțepătură, deși nu era încă nici o seringă în zonă. Reapare doctorul stomatolog și cercetează din nou zona cu durere:
-          Da.
-          Este grav? Parcă nu mă mai doare!
-          Aveți un dinte cariat. Este distrus. Facem o radiografie  și pentru ceilalți dinți.
-          Trebuie scos?
-          Da.
-          O să se vadă urât un dinte lipsă!
-          Nu. Apoi facem un implant dentar .
-          Și o să mă deranjeze toată viața!
-          Nu. O să vi se pară că este un dinte natural. Aveți probleme cu inima?
-          Nu!
Atât apucă să spună Gogonel că imediat simte o durere ascuțită, moment în care asistenta oferă injecția doctoriței care i-o aplică în trei puncte, spunând:
-          Pe cerul guri este mai dureros, dar nu la fel ca durerea de măsea.


Așa și este gândește Gogonel. Simte cum amorțește, apoi privește pasibil cum un clește își face apariția, o smucitură și dintele cariat părăsește zona de impact. Doctorița arată obiectul extras către Gogonel:
-          Un dinte este extras doar dacă permanența sa în cavitatea orală dă naștere unor situații mai grave. Mai exact, noi nu extragem un dinte decât dacă este absolut necesar și doar după ce ne-am asigurat că nu îl putem salva prin alte tratamente precum cele de endodonție, de restaurare dentară sau de estetică dentară. Acesta este complet distrus.
-          Da... așa e - constată și Gogonel.
-          Excepție fac așa-zisele “măsele de minte”, adică ultimii molari, caz în care efectuăm extracții dentare în mod preventiv. Din cauza localizării igiena dentară este mult îngreunată iar prin extracții dentare se pot evita unele tulburări viitoare.
-          Da....
-          O să polizăm zona și luăm mulajul pentru noul dinte. Mai avem o problemă și cu celălalt dinte - constată medicul stomatolog.
-          Adică? 
-          O să apelăm la chirurgie dentara
-          Operație? - se înspăimântă Gogonel.
-      Această manevră chirurgicală facilitează efectuarea intervenţiilor complexe de la nivelul osului alveolar şi a ţesutului gingival. Astfel se permit intervențiile asupra ţesuturilor moi şi la mucoasele cavităţii orale, tratând formaţiunile chistice de natură patologică.
-          Adică pe înțelesul meu, de un muritor simplu....
-          Nu moare nimeni. O să facem mai multe operațiuni necesare pentru a monta doi dinți care au fost extrași.
-          Și dacă mai apare un dinte bolnav?
-          De aceea facem un sistem de prindere eficient al implantului.
-          Da...da...

Pătrățel stă și-și savurează berea. Gogonel apare și el în locuința Gogoșarei. Ea și Maimuțel se uită mirate la el:
-          Pe unde ai umblat ultimele trei zile?
-          Mi-am făcut un implant dentar folosind procedeul chirurgiei dentare - spune mândru Gogonel.
-          Unde?
-          La Cris Smile, normal. Hai, dă o bere rece și pregătiți înghețata - spune Gogonel.
-          Au... - se aude un scrâncet de la Maimuțel care-și pune palmă pe obraz.
-          Pentru probleme dentare, îți recomand profesioniștii de la Cris Smile! - spune mândru Gogonel. Avem mai multe experiențe plăcute...adică nedureroase și sănătoase, cu ei!



2 comentarii: