A fi întreprinzător este o
experiență unică, provocatoare care oferă atât satisfacții deosebite cât și
implicit, aduce anumite frustrări. La începutul oricărei afaceri,
întreprinzătorul trebuie să fie în același timp manager, contabil, proiectant,
cumpărător, vânzător, șofer și mai ales vizionar.
A fi antreprenor în România de astăzi reprezintă un mare curaj. Antreprenorul
în general, este un luptător singuratic, care încearcă să-și găsească atuu-rile
perfecte, pentru a reuși. Este ca atunci când vine “asul” pentru a completa
chinta royală la jocul de Poker! Fiecare
afacerist trebuie să se încadreze în viziunile microeconomice și macroeconomice
ale trăsăturilor specifice mediului de afaceri. La baza oricărei afaceri sunt
informațiile (ideile) și finanțarea (banii necesari) care sunt dependenți de
mai mulți factori.
În cadrul unei viziuni
macroeconomice, în cadrul conceptului școlii de gândire medie, afaceristul pune
accent pe factorii externi care influențează propria afacere, în funcție de mediul
social și politic. Un întreprinzător își începe afacerea în funcție de
modificările sau mutațiile politice, culturale și economice. În general există trei tipuri de antreprenori:
conducători (cei care au ca obiectiv siguranța), inovativi (cei care merg pe
dorințele de a avea senzații) și controlori (care doresc câștigarea puterii și
menținerea necondiționată a acesteia). O afacere profitabilă poate deveni o
marcă și indiferent de strategia aleasă, brandul trebuie consolidat astfel
încât să atragă cât mai mulți clienți.
Ghidul și planul de afaceri
reflectă orientarea gândirii financiare a antreprenorului. Afacerea se bazează
pe un proces de căutare a unui capital inițial care apoi să fie în permanentă
creștere sau măcar într-o constanță benefică.
Brandul reprezintă ceea ce se
transmite prin propria imagine, de la cele mai mici, chiar neimportante lucruri
şi terminând cu cele mai mari realizări. Brandul reprezintă un întreg proces de
creare, evoluție şi întreţinere necontenită, care are nevoie permanent de ceva
nou. Beneficiarul produsului sau al serviciului oferit de brand este
consumatorul, care este cel ce decide dacă exteriorul (imaginea care se
obsearvă din afară) corespunde realității din interior. Imaginea interioară
este imaginea pe care o are antreprenorul, deținătorul brandului produsul său. Brandingul este cea mai importantă formă de
comunicare şi relaţionare cu clienții și este un conglomerat de procese
specifice de creație, de menținere și de întreținere.
Clienţii sunt cei care ridică sau coboară un brand, ajutându-l să
aibă profit și să crească, sau din contră, să decadă pe calea falimentului.. Scopul
oricărui brand este de a face profit din serviciile oferite, de a vinde și
implicit de a-și creşte poziţia pe piaţă.
Finanțarea unui brand se poate obține cu ajutorul unei francize
profitabile. Un specialist din domeniul antreprenoriatului, Schuman, recunoaștea
ca o tipologie specifică antreprenoriatului: francizatul.
Franciza este un fel de contract prin care
o persoană acordă unui francizat dreptul exploatării ansamblului de drepturi și
de proprietate. Dezavantajul unei francize constă în plata taxei anuale, numită
redevență, prin forma unui procent stabilit, din cifra de afaceri, implicând
astfel pe bună dreptate menținerea unui standard de calitate al produselor și
serviciilor oferite. De avantajele unei francize poate beneficia
doar o marcă de prestigiu care folosește tehnici de producție și marketing
perfecționate și rentabile.
Toate aceste detalii le-am
perceput în urma realizării unui articol legat de franciză, care m-a făcut să
gândesc la o afacere ca la un brand internațional.
Dacă aș fi un tânăr
întreprinzător m-aș orienta conform unei sugestii găsite în catalogul francizelor din Romania pe modelul
Food & beverage: Tucano Coffee, conform opțiunilor unui antreprenor inovativ.
O cafenea este mai mult decât
necesară și utilă pentru cei din jurul nostru. O cafea aromată, plăcută, nu
poate fi savurată decât într-un mediu special creat pentru această desfătare. Afacerea
nu va fi una exclusiv bazată pe servirea și prepararea cafelelor, având și alte
domenii colaterale. Fiind un brand internațional, trebuie profitat de acest
aspect și promovate produse și valori locale din acele zone. În cadrul
locațiilor, care sunt diferite, se vor comercializa mici suveniruri, care pot
fi amintiri plăcute, peste ani, pentru clienții care sunt doar turiști și au
trecut doar ocazional pragul locației, beneficiind de una dintre atracțiile
locale din zona vizitată.
Aș realiza machete după
propriile matrițe, cu diferite elemente promoționale: imagini din zonele
turistice unde se află locațiile cafenelelor. De asemenea aș permite micilor
întreprinzători, creatori de handmade să expun produsele și chiar să le vândă.
În acest mod îmi lărgesc gama de activitate, ajut comunitatea și promovez zona
respectivă. Va fi ca o dezvoltare de produse, având asistență pe parcursul
desfășurării activității conform condițiilor pentru ca afacerea să funcționeze
în franciză.
Acest brand înregistrat va fi protejat și modelul va fi testat pe o
perioadă sucficientă pentru a putea beneficia de franciză.
Avantajul acestei idei de afaceri este
atât în flexibilitatea ei cât și în transparența acesteia. Dacă afacerea nu
rentează într-un anumit loc, cu anumite produse, acestea se pot înlocui sau pot
fi mutate în altă locație. Cafeaua atrage, iar clienții vor simți aroma plăcută
și se vor lăsa cuceriți, pe loc, conduși de simțuri. Pe lângă cafeaua oferită,
care are puține calorii, clientul va putea savura și alte produse iar la
plecare, își poate alege un suvenir, o amintire a clipelor plăcute, petrecute
într-un loc relaxant. Pentru clienții fideli, se pot oferi mici suveniruri,
care să fie machete reprezentative, cu o cană de cafea aburindă.
Reușita unei afaceri de brand, nu constă
într-un start-up, ci în franciză! Riscurile sunt
mult mai mici deoarece modelul de business deja există iar îndrumarea este
oferită necondiționat.
Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2017, cu gândul de a porni,
în viitorul apropiat, afacerea descrisă....
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu